Tatry - Solisko

Na začátku března jsem s Hankou a Kubou Turkovic vyrazil do Tater. Ze všech možných chat a hotelů bylo volno na Chatě pod Soliskom. A protože tento kout Tater moc neznáme, tak jsme vyrazili. Ve čtvrtek ráno na Štrbském plese dumáme, zda čekat na lanovku nebo jít pěšky. Já vyrážím pěšky, Turci lanovkou. Scházíme se na chatě a po odložení nepotřebných věcí jdeme do Furkotské doliny a tou až na Furkotský štít. Slunko pálí, ale sníh je dobrý. Lehce odpoledne jsme na vrcholu a přichází sjezd. Byl parádní, sníh supr, dolina je velmi pěkně členitá. Přichází krátký výstup zpět k chatě, kde znaveni usedáme, večeříme, spíme...
Pátek ráno to vypadá pěkně na nic, z údolí se zvedají mraky, lehce sněží. Vyrážíme do Mlynické doliny k vodopádu Skok na ledy. Divoký sjezd/sešup ze sjezdovky do doliny a tou chvíli vzůru. Ledopád je nic moc, podtéká a navrchu je převátý kupou sněhu. Něco lezem, ale je to takové nijaké. Zkoušíme i takový sopl vedle, trošku zábavnější, ale jednou to stačilo. K vodopádu Skok se trousí vcelku davy, kouknou a jdou zas dolů na Štrbské. Berem sakypaky a jedeme dolů. Cesta je od skialpinistů vymodelovaná do koryta, člověk se nechá vést a jen občas koriguje směr, když míjíme uskakující pěšáky... Pak jen vyfunět sjezdovku k chatě...
Sobota a počasí slibuje lepší podmínku. Berem lezení a jdem do Furkotské doliny pod Mlynické Solisko. Vede na něj pár lehčích cest (II-III), jednu bychom chtěli zkusit vylézt. Cestou se ale kazí počasí, z údolí se do doliny převalují mraky a za chvíli je kulový vidět. Čekáme, až se mrak odsune a diskutujeme, kudy že vede ta cesta, kterou chceme lézt. Támhleten žlab, to je začátek cesty! Tak jo, stoupáme příkrým svahem k ústí žlabu. Slunce olizuje mezi mraky horu nad náma a nám žlabem posílá pozdravy v podobě kousků ledu a sněhu, který odtál ze skal. Sviští to kolem nás moc pěkně a kousky se pomalu zvětšují. Rozhodujeme se do cesty/žlabu nenastoupit a volíme alternativu - výstup po lyžích hlavním žlabem na Soliskové sedlo. Na vrchu se potkáváme s klukem, co přišel z druhé strany, kecáme o lezení a horách. Mraky se rozestoupily a nám se otevřela sněhová linka až z předvrcholu Mlynického Soliska. Berem lyže na bágl, mačky na boty a stoupáme dalších 150 výškových metrů po hřebenu. Ještě chvíli povídáme, kluk vezme lyže a mizí dolů. I my berem lyže a pereme se se sjezdem. Je dlouhý, prudký a náročný. Svaly nohou bolí k prasknutí, už ani nevyklepávám sníh z poza záhybů oblečení, nemá to smysl... Sníh se cestou mění a dole nás čeká ledová kůra. Lyže netočí a my se v mírných svazích válíme co chvíli na zemi... Za pár chvil jsme na chatě.
Je neděle a náš poslední den v Tatrách. Počasí je lepší a my kombinujeme, co s kupou těžkých věcí a jaký zvolit výlet. Nakonec je necháváme na chatě a vyrážíme přes Furkotskou dolinu na Sedielkový priechod. Výstup je náročný, ve svahu je nefoukaná pěkná deska, velmi opatrně ji obcházíme a vrchní část jdeme s mačkama na nohou a lyžema na báglu. Chceme sjet do Suché važecké doliny. Ale ejha, svah ze sedla je kamenitý, musíme sestoupit asi 80 výškových metrů, kde poté můžeme nasadit lyže. Prudký, příjemný, ale krátký sjezd a jsme v dolině. Tou ale jedeme ještě pěkně dlouho, několikrát se rychle prohlubuje přes morénové hangy a my vjíždíme do lesa a do polomů. Kličkujeme podél potoka a po chvíli vypadneme na magistrálu. Svačina a pak po cestě a pásech na Štrbské. Kus se dá sjet, míjíme kupy běžkařů a po drobných zmatcích jsme pod skokanskými můstky. Kubu vybavujeme největším vyprázdněným báglem a lístkem na lanovku. Asi za 30 minut je tu se zbytkem věcí z chaty. Přebalujeme a vyrážíme na električku do Popradu a nočním rychlíkem do Prahy...

Slevy 25 % platí na všechny dárky z fotek. Vytvořte si z vašich fotek snadno fotoknihu, plakát, fotky na zeď a další fotoprodukty. Sleva platí po zadání kódu: Vajicka